The contradictory data of Second Life®

Second Life

Today I had the pleasure of reading a couple of interesting articles on the blog “New World Notes” and that I would like to share. In the first article Hamlet, inspired by a comment published by Chic Aeon on his blog, analyzes a phenomenon with important implications, especially in the long run: the death (as a natural fact) of people skilled with SL.

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This is a regular event and if we want to be taken for granted, but it will produce, especially in the future, essential consequences that could force Linden Lab® to change the virtual environment to make it more usable by the new generations.

I’ll explain. SL®, as we all know, is not easy to learn and requires a good dose of patience and a desire to improve. The hoped-for results arrive proportionally to the commitment one puts into it. For example, learning to use Blender from scratch 0 is not a “walk,” but also less demanding hobbies such as photography, require a good deal of patience and commitment to using Photoshop and other graphics programs. The people of my generation (I am 43 years old) and beyond are used to “sweat the successes” and to commit to succeed is a universal fact.

As for the new generations, however, except for some, it has been seen that patience is lacking, so today’s kids want to get results right away, or else they give up.

SL®, as mentioned, is not a simple platform to learn and this difficulty of the MMO contrasts with the “everything and immediately” of modern youth … so what are the possible future scenarios?

Surely one possibility is that Linden Lab® changes strategy and decides to adapt to this generational change by simplifying the platform (and making it even cheaper, because the job instability that characterizes young people today does not allow them to spend large amounts in virtual fees).

If on the one hand there is this death of historical people in SL®, on the other side the economic revenues of the MMO are astonishing, as highlighted in a second article by Hamlet. Some numbers to better understand the current financial situation:

PAID TO SL® CREATORS IN 2017: $ 68 MILLION

EARN OF LINDEN LAB®: 65/70 MILLION $ YEAR

So, we can say that the creators of SL® (as a whole) collect as much as the company … not bad, eh?

From the graphic that follows, which Linden Lab® has given to Hamlet, you can also see which sectors have the most significant luck on the platform:

Second Life® gainings 2018
NWN Graphic

All this comforting data, out of tune with another data, however, is worrying: the number of monthly users who live the platform for 90% of the total hours, which settles around 150,000 users.

If this data is compared with two others, i.e., the total number of accounts created so far (57,000,000) and with the number of new monthly registrations (350,000), the above data remains a mystery.

In short, a prosperous virtual world in which the fixed users that are more present are 150,000 … strange, is not it?

I would like to know your opinion, feel free to comment to let me know what you think.

ITALIANO

 

Oggi ho avuto il piacere di leggere un paio di articoli molto interessanti sul blog “New World Notes” e che vorrei condividere. Nel primo articolo Hamlet, prendendo spunto da un commento pubblicato da Chic Aeon sul suo blog, analizza un fenomeno dai risvolti importanti, soprattutto nel lungo periodo: la morte (come fatto naturale) di persone esperte di SL.

Si tratta di un avvenimento del tutto normale e se vogliamo scontato, che però produrrà, soprattutto nel futuro, importanti conseguenze che potrebbero costringere Linden Lab® a cambiare l’ambiente virtuale per renderlo più fruibile dalle nuove generazioni.

Mi spiego meglio. SL®, come ben sappiamo, non è semplice da imparare e richiede una buona dose di pazienza e voglia di migliorarsi. I risultati sperati arrivano proporzionalmente all’impegno che ci si mette. Ad esempio, imparare a usare Blender partendo da zero 0 non è una “passeggiata”, ma anche hobby meno impegnativi come la fotografia, richiedono una buona dose di pazienza e impegno nell’uso di Photoshop e altri programmi di grafica. Le persone della mia generazione (ho 43 anni) e oltre sono abituate a “sudarsi i successi” e impegnarsi per riuscire è un fatto normale.

Per quanto riguarda le nuove generazioni, invece, fatta eccezione per alcuni, si è visto in concreto che manca la pazienza, per cui i ragazzi di oggi vogliono ottenere risultati subito, sennò mollano.

SL®, come detto, non è una piattaforma semplice da imparare e questa difficoltà del MMO contrasta con il “tutto e subito” della gioventù moderna… quindi quali sono i possibili futuri scenari?

Sicuramente una eventualità è che Linden Lab® cambi strategia e decida di adattarsi a questo cambiamento generazionale semplificando la piattaforma (e rendendola anche più economica, perchè l’instabilità lavorativa che caratterizza i giovani di oggi non permette loro di spendere grandi cifre in tasse virtuali).

Se da un lato c’è questa moria di persone storiche in SL®, dall’altro le entrate economiche del MMO sono strabilianti, come evidenziato in un secondo articolo di Hamlet. Alcuni numeri per meglio comprendere la situazione economica attuale:

PAGATI AI CREATORI IN SL® NEL 2017 : 68 MILIONI DI $

GUADAGNI DI LINDEN LAB® : 65/70 MILIONI DI $ L’ANNO

Quindi, possiamo affermare che i creatori di SL® (nel loro complesso) incassano quanto l’azienda… non male, eh?

Dalla grafica che segue, che Linden Lab® ha dato ad Hamlet, si possono vedere anche quali sono i settori che hanno maggiore fortuna all’interno della piattaforma:

Second Life guadagni nel 2018
NWN Graphic

Tutti questi dati confortanti, stonano con un altro dato che, invece, è preoccupante: il numero di utenti mensili che vive la piattaforma per il 90% delle ore complessive, che si assesta intorno ai 150.000 utenti fissi.

Se questo dato viene confrontato con altri due, ovvero il numero totale di accounts creati finora (57.000.000) e con il numero di nuovi registrati mensili (350.000) il dato di cui sopra resta un mistero.

Insomma, un mondo virtuale ricchissimo in cui gli utenti fissi che sono maggiormente presenti sono 150.000… strano, vero?

Mi piacerebbe conoscere la tua opinione, sentiti libero di commentare per farmi sapere cosa ne pensi.

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